•ب: علوم عقلی : که آن نیز شامل دو قسم می شود:
•اول : علوم منطق و ریاضیات که تاقبل از برتراندراسل ، گمان می شد ریاضیات اصل منطق است ولی او اثبات کرد که منطق ، اطل ریاضیات است .
•دوم : علم راجع به واقع ، یعنی فلسفه که شامل فلسفه های مضاف ( مانند فلسفه اخلاق ، فلسفه تاریخ و ....) و فلسفه های غیر مضاف (مانند متافزیک یا امورعامه )می شود.
•ج: علوم نقلی : مانند علم تاریخ ، لغت و ..... که در آن ها از نقل استفاده می گردد( البته منظور در اینجا علوم تعبدی شرعی نیست )
•د: علوم شهودی : که با علم حضوری ، به دست می آید مانند: علوم پیامبران (ع) و عرفا . شاید این طبقه بندی ، کاملترین تقسیم علوم باشد ، که تاکنون ارائه شده است .
• قرآن کریم به روش های علمی یعنی چهار قسم علوم فوق و منابع مختلف علم اشاره کرده است؛ یعنی : گاهی به شیوه عقلی توجه کرده و انسان ها را به خردورزی وتفکر فرامی خواندو تشویق می کند
•و گاهی توجه انسان را به طبیعت جلب می کندو او را به کیهان شناسی و انسان شناسی و ...... تشویق می کند.
•و گاهی توجه انسان را به عمق تاریخ جلب می کند و داستانهای عبرت آموز پیامبران و ملت های پیشین را بیان می کند، و یا وقایع تاریخی صدر اسلام ( همچون جنگ ها و ...) را گزارش و ثبت می کند.